Topvakmannen// Leads als water 

Topvakmannen.nl is een nieuw concept voor ondernemers in de bouw. Een plek waar vakmannen en consumenten elkaar vinden. Maar dat is nog niet alles; ze ondersteunen deze handige ondernemers ook in hun groei en ontwikkeling. De al aangesloten vakmannen zijn blij, dus het concept werkt. Maar nu is het tijd om te groeien! Wat is een netwerk zonder mensen?

Hier lees je het verhaal van Femke, Aldwin en David. Ze hebben met Topvakmannen.nl het 100-dagenplan heeft doorlopen. Na de 100 dagen stond de lead-kraan echt open, en moest deze zelfs snel weer dicht omdat het sales het te druk kreeg. Natuurlijk is dit niet altijd het geval, maar het is een mooie validatie van een opkomend succesvol bedrijf.

A-dream-come-true voor elke ondernemer!

Het Startpunt

Het bedrijf is opgestart in 2024. Ze hadden al een mooie groep vakmannen via hun eigen netwerk kunnen aansluiten. Maar eind mei 2024 was het tijd voor de volgende stap:

Groeien via online adverteren. Spannend…
Wanneer je voor de eerste keer gaat adverteren, kan dit spannend zijn. Zou Topvakmannen ook aanslaan bij een breder publiek? Het was tijd om hun concept te testen buiten hun vertrouwde kring. Zou de rest van Nederland net zo enthousiast reageren als vrienden en collega's? Met een mix van nieuwsgierigheid en spanning klopten ze bij Marketing Athletes aan. We gingen enthousiast aan de slag en namen ze bij de hand in de komende 100 dagen.

De onboarding en strategie

Een tweede strategiebespreking vond plaats bij Topvakmannen op kantoor. Een meeting op locatie, altijd fijn, maar geen noodzaak. We kozen voor een combinatie van Google Advertenties en Meta (Facebook en Instagram) advertenties. Google Advertenties werden ingezet om bestaand zoekverkeer op te vangen, terwijl we met Meta-advertenties zelf specifiek naar de doelgroep opzoek gingen. Deze twee platformen zijn eigenlijk precies het tegenovergestelde van elkaar.

Hier kwam een plan op papier, inclusief een duidelijke budgetverdeling. Het plan is bedoeld om snel te leren waar leads op 'aangaan' en te weten aan welke knoppen we gaan draaien. Op die manier kunnen we in 100 dagen het beste resultaat behalen.

Goede content is key!

Topvakmannen.nl had al een eigen bedrijfsvideo en een aantal professionele foto's laten maken. Om hier het meeste uit te halen, besloot Immelda dat we deze met content atleet Auke omtoverden tot social media-advertenties. Zo gaan we effectief om met bestaande middelen. We kijken of er bruikbare video's, foto's of animaties zijn waarmee wij de advertenties kunnen opmaken. Is dit er niet? Dan maken we deze natuurlijk!

En nu live!

De eerste weken na de livegang waren cruciaal. Doordat we dagelijks incheckten en schakelden met het salesteam om het aantal binnengekomen leads te controleren, kwamen we erachter dat de tracking geoptimaliseerd kon worden. Ja, soms lijkt alles perfect ingesteld, maar kom je toch na de livegang nog obstakels tegen. Dan is het heel fijn dat we snel kunnen schakelen. Dit vind ik, Immelda Oord, echt een atleten mindset.

We schakelden snel met de webbouwers en samen losten we dit op. Ook testten we een aantal verschillende variabelen: afbeeldingen, doelgroepen, en landingspagina's.

Dit was een cruciaal onderdeel van het resultaat: de resultaten liepen enorm uiteen per test. Als we niet alles hadden getest, hadden we moeten hopen op een toevalstreffer. Het komt zo vaak voor dat wat je vooraf bedenkt in de realiteit niet klopt! Daarom trekken we alleen conclusies aan de hand van resultaten: gokken, dat doe je maar in je eigen tijd!

‘We hit the spot’ STOP DE CAMPAGNE!

Van 0 organische leads naar tientallen sales gesprekken per maand. Dat levert wel wat extra werk op bij het salesteam! Topvakmannen.nl levert kwaliteit voor de vakmannen die zich aansluiten, maar ook voor de consumenten die hier klussen neerleggen. Om dit te waarborgen is het belangrijk dat het platform gestaag en rustig groeit. Daarom was er besloten nu de campagne op pauze te zetten. Is dat eens een topverhaal!

Conclusie

De case van Topvakmannen.nl laat zien hoe effectief een strategische aanpak voor online adverteren kan zijn. Het laat ook zien hoe belangrijk een goede samenwerking is tussen jouw adverteerder en jouw eigen team, bijvoorbeeld jouw webbouwer.

 

Tijd voor een Game Plan

Ben je klaar om jouw visie de wereld in te sturen? Laat ons dan een Game Plan voor je maken en maak een afspraak met Immelda Oord. Vraag hier je gesprek aan

Made by Anouk

Dit artikel is geschreven door Made by Anouk, de Squarespace expert van Nederland.

Al jaren transformeer ik Squarespace websites van ‘saai’ naar ‘wauw, dit wil ik’. Met meer dan 250 ondernemers en bedrijven heb ik bewezen dat een goed ontworpen website het verschil maakt. Jouw tijd is te waardevol om te verdwalen – laat mij je helpen de perfecte website te ontwerpen.

https://www.madebyanouk.nl
Volgende
Volgende

Organimal // Structureel winnen en internationale uitbreiding